woensdag 2 maart 2011

Troostprijs voor de oppositie


D66 leider Pechtold


Waar ik in mijn eerdere blog vond dat de statenverkiezingen zonder betekenis waren, geldt dat toch niet voor de uitslag. Ik verbind hieraan twee gevolgtrekkingen. De eerste is vooral een aansporing in de richting van de oppositiepartijen; de tweede heeft betrekking op het verschijnsel ‘links’.

De nipt gemankeerde meerderheid van het kabinet in de Eerste Kamer maakt, zoals voormalig VVD-leider Hans Wiegel eerder deze week aangaf, van het kabinet een “normaal” minderheidskabinet. De VVD-CDA (PVV) coalitie zal de Eerste Kamer steeds de steun nodig hebben van andere partijen. Omgekeerd is het dus zaak voor die andere partijen zich op de gevraagde medewerking in te stellen. De Eerste Kamer kan alleen ja of nee zeggen en heeft dus geen mogelijkheden tot partiële bijsturing. Dat kan alleen als men al in een eerder stadium afstemt met de fracties in de Tweede Kamer. Oppositie voeren betekent onder deze omstandigheden dus gericht, constructief invloed uitoefenen. Dat is een mooie kans voor de desbetreffende partijen om het niet te laten bij enkel protest tegen dit kabinet.

Maar met de eenheid van “links” lijkt het mij nu wel gedaan, als daarvan al werkelijk sprake was. Ik ben zelf wel tevreden met de uitslag van D66: een duidelijk signaal dat het politieke midden nog steeds levensvatbaar is. En ik neem aan dat D66 leider Pechtold het ook zo opvat. Hij kan het meest invloed uitoefenen op het kabinetsbeleid naar mate hij meer afstand houdt vooral van Roemer en Cohen. Wanneer Jolande Sap verstandig is, doet zij hetzelfde.

De PVV verliest met deze verhoudingen een stukje van het veroverde machtsdomein. Daarmee komt de Nederlandse politiek in een meer evenwichtig vaarwater. Het is natuurlijk nog de vraag hoe de nieuwe Eerste Kamer haar politieke rol straks gaat invullen. Duidelijk is wel dat dit instituut zich in de komende periode mag verheugen in grotere (media-)belangstelling dan ooit tevoren. Het is erop of eronder: de kans voor onze Senatoren om te bewijzen dat zij er niet voor niets zijn.

2 opmerkingen:

  1. Deze verkiezingen waren van het grootste belang, krijgt de regering Wilders een meerderheid in de eerste kamer ?
    Dat zal misschien tot 23 mei onduidelijk blijven.
    Maar met één ding ben ik blij, de Verwildering is niet toegenomen.
    Wat tegenwoordig nog links en rechts is vraag ik me af, je zou kunnen zeggen dat de waarheid bij wat gezien wordt als links wat hoger in aanzien staat.
    Maar de steun van D66 en Groen Links aan het VS imperialisme logenstraft weer die bewering.
    In dit verband was Russia Today vanmorgen boeiend, Hillary in de senaat als de VS Goebbels, ze wil geld omdat de VS de wat zij noemt information war aan het verliezen is.
    Goebbels had meer gevoel voor waarheid, hij noemde het gewoon propaganda.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie nu dat U libertarian bent.
    Dan moet je elke hoop op discussie opgeven.

    BeantwoordenVerwijderen