Het Bijbelse scheppingsverhaal is een allegorische vertelling en geen letterlijke weergave van God’s schepping van de hemel, de Aarde en het leven van planten, dieren en mensen. Sterker nog, God’s werk strekt zich uit tot het hele Universum. “De Big Bang theorie is hiermee goed verenigbaar; zij vormt geen ontkenning van God.” Dit zei Paus Benedictus XVI tijdens een recente mis in Rome. De wetenschap is ver gekomen maar “zij kan de ultieme betekenis van het bestaan niet verklaren.”
“Wie het Universum overdenkt wordt uitgenodigd tot het begrijpen van zijn diepere betekenis, de wijsheid van de Schepper, de ondoorgrondelijke scheppingskracht van God,” aldus de Paus.
Ik kan mij als agnost wel in de woorden van de Paus vinden. In feite zegt hij – mijns inziens terecht: de discussie tussen wetenschappers en gelovigen over de schepping (versus evolutie) is een zinloze discussie. Er is geen tegenspraak. Op het uiteindelijke mysterie van de schepping heeft wetenschap noch geloof een eenduidig antwoord.
En wanneer alle schepping God’s werk is dan geldt dat ook voor elke mogelijke buitenaardse levensvorm. De Paus maakt die gevolgtrekking niet maar zij is wel aan zijn stelling verbonden. Wanneer ooit leven buiten de Aarde wordt gevonden hoeft de Bijbel dus niet te worden herschreven. De vraag is niettemin tot welke theologische discussies die eventualiteit zal leiden. Met het omarmen van het gehele Universum in de Goddelijke voorzienigheid heeft de Paus hierin - althans voor gelovige christenen - ten minste een piketpaal geslagen.
“Wie het Universum overdenkt wordt uitgenodigd tot het begrijpen van zijn diepere betekenis, de wijsheid van de Schepper, de ondoorgrondelijke scheppingskracht van God,” aldus de Paus.
Ik kan mij als agnost wel in de woorden van de Paus vinden. In feite zegt hij – mijns inziens terecht: de discussie tussen wetenschappers en gelovigen over de schepping (versus evolutie) is een zinloze discussie. Er is geen tegenspraak. Op het uiteindelijke mysterie van de schepping heeft wetenschap noch geloof een eenduidig antwoord.
En wanneer alle schepping God’s werk is dan geldt dat ook voor elke mogelijke buitenaardse levensvorm. De Paus maakt die gevolgtrekking niet maar zij is wel aan zijn stelling verbonden. Wanneer ooit leven buiten de Aarde wordt gevonden hoeft de Bijbel dus niet te worden herschreven. De vraag is niettemin tot welke theologische discussies die eventualiteit zal leiden. Met het omarmen van het gehele Universum in de Goddelijke voorzienigheid heeft de Paus hierin - althans voor gelovige christenen - ten minste een piketpaal geslagen.
Lees:
http://www.nytimes.com/reuters/2011/01/06/world/europe/news-us-pope-bigbang.html?ref=global-home
Geen opmerkingen:
Een reactie posten