zaterdag 1 januari 2011

Appels van dezelfde stam - familiegeschiedenis


Plymouth Bay, New England - 1620: de Mayflower Compact (met ergens mijn voorvader)


In Amerika bloeit op Internet het particulier genealogisch onderzoek. Voorgeslacht uitzoeken is vooral een populaire bezigheid onder degenen die een flink eind in de tijd kunnen terugkijken, liefst tot en met de jaren van de eerste Amerikaanse kolonisten, nu vierhonderd jaar geleden.

In mijn eigen voorgeslacht zit toevallig ook een stevige Amerikaanse draad. Die is in mijn Amerikaanse familie al lang geleden voldoende uitgezocht. Een overgrootvader stelde het te boek aan het eind van de negentiende eeuw. What’s new?

Hoewel wij altijd hebben geweten dat ons voorgeslacht teruggrijpt tot de Pilgrimfathers (iets wat vele miljoenen Amerikanen kunnen zeggen) is nooit helemaal opgehelderd hoe die verbinding is ontstaan. (*) Een neef van mij heeft dat nu (opnieuw) uitgezocht en ja, daar is hij dan, de Mayflower voorvader – John Howland, pilgrim - een persoon met een naam en zelfs een opmerkelijk feit. Vlak voor de landing in 1620 in New England sloeg hij overboord en is hij bijna verdronken. Hij werd op tijd uit zee opgevist. Was dat laatste niet gebeurd, dan zat ik hier niet en met mij vele anderen.

Nu ben ikzelf voor de grote geschiedenis aanzienlijk minder belangrijk dan enkele zeer notoire prominenten die er dan ook niet zouden zijn geweest, zoals Franklin Roosevelt, George Bush (2x) en Humphrey Bogart.

Dat appels wel heel ver van de stam kunnen vallen blijkt tevens uit het feit dat ook de Republikeinse populist Sarah Palin deze gemeenschappelijke afstamming deelt. Men kan zich voorstellen dat deze ‘onthulling’ in mijn doorgaans Democratische familie overzee flink wat gefronste wenkbrauwen heeft opgeroepen. Maar wel met een glimlach :-)


---
(*) Het is meer correct om te zeggen dat die informatie in de familieoverlevering ten onder is gegaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten