woensdag 9 mei 2012

Presentatie van een Nederlands-Amerikaanse biografie



























Vandaag (donderdag 10 mei) presenteer ik een biografie van mijn grootouders aan de leden van de American Women's Club op Amsterdam. Ik heb hiervoor met name gebruik kunnen maken van door mijn grootmoeder nagelaten essays en persoonlijke correspondentie.

De biografie volgt de geschiedenis van nieuwe vooruitgang, economische opleving en depressie, twee wereldoorlogen, de Duitse bezetting en de daaropvolgende wederopbouw vanuit het perspectief van de gegoede (Amsterdamse) burgerij en meer in het bijzonder de generatie die leefde tussen de laatste decennia van de 19e eeuw en de eerste naoorlogse decennia van de 20ste. Het persoonlijke bronmateriaal, inclusief tal van observaties over de historische gebeurtenissen in het tijdvak dat de biografie bestrijkt, geeft het boek onmiskenbaar het karakter van ‘de eeuw van mijn grootmoeder’.

Mijn grootmoeder Carolyn Korthals Altes – Hull (1891 – 1985) was geboren en getogen in New England, in een bij uitstek progressieve periode van de Amerikaanse geschiedenis. Haar intelligentie en brede algemene ontwikkeling maakte haar tot een kritische en scherpe waarnemer van de Nederlandse – sociale – verhoudingen waarin zij als jonge vrouw in 1920 terechtkwam. Niet lang daarna ontstond mede op haar initiatief de Amerikaanse Vrouwenclub van Amsterdam, een sociaal-culturele vereniging die na de bevrijding in 1945 een bijzondere rol vervulde in de distributie van tweedehands kleren afkomstig uit het vrouwennetwerk in Amerika.

Mijn grootvader was ingenieur en zelfstandig ondernemer, onder meer als vertegenwoordiger van General Electric in Nederland. Na de oorlog werd hij benoemd als voorzitter van het Nederland-Amerika Instituut en legde in die functie mede de grondslag van het nog steeds bestaande Nederlandse Fulbright Scholarship programma.

Liberty and Progress - a Dutch-American biography (214 pagina's, ISBN: 9789461932259) wordt uitgegeven via Mijnbestseller.nl. 

Het boek is onder andere te koop bij www.mijnbestseller.nl. Prijs paperback: € 12,50.


Zie ook: Een tastbare geschiedenis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten