zondag 22 april 2012

Voor de VVD is er slechts één weg: kies de premier



















Het kabinet mag zijn vaste meerderheid kwijt zijn, dat betekent nog niet het einde voor Rutte. Zijn positie is interessant. Alom is hij populair als premier, zelfs bij mensen die niet per se aanhanger zijn van de VVD. Het komt er dus voor die partij op aan maximaal winst te halen uit dit premierschap. Onverbiddelijk betekent dit dat de VVD opnieuw als grootste partij uit de verkiezingen moet voortkomen. Veel kiezers zal de PVV uit die partij ook niet meer weten weg te halen. Ik denk eerder dat per saldo het tegenover-gestelde zal gebeuren. De campagne van de VVD zal tegenover Wilders een harde lijn moeten trekken, zoals Rutte in feite al bij de mededeling over het Catshuis-echec heeft gedaan. Maar dat zal hij even goed moeten doen naar de linker flank. Roemer en Samsom maken dit hem maar al te gemakkelijk, is mijn indruk. De jonge PvdA-leider wordt ontijdig voor de kiezersleeuwen geworpen. Dat is voor hem, zeker gezien Rutte’s gunstige pers, buitengewoon nadelig. 

De middenpartijen zullen alles op alles moeten zetten om hun kiezers terug te winnen. Dat geldt in de eerste plaats voor het CDA. Maar met welke leider? En het is de opgave van Groenlinks en D66. Als wij bij voorbaat iedere hernieuwde poging tot een paarsplus variant kunnen uitsluiten, wat ik doe, dan staan deze partijen misschien wel bij uitstek voor een electorale tour de force. 

Maar misschien is het beter om alles op dat ene paard te zetten. Alle zwevers, alle twijfelaars: zet uw stem op Rutte en juist niet op het midden. Zelfs ik vraag mij af of ik onder deze omstandigheden niet liever het zekere kies voor het ongewisse. Des te groter de VVD, des te groter de kans dat er een coalitie komt met redelijke partijen.

1 opmerking:

  1. "Des te groter de VVD, des te groter de kans dat er een coalitie komt met redelijke partijen."

    Ik denk dat je gelijk hebt en dat stemt me niet vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen