donderdag 20 september 2012

Formeren zonder de koningin – moet ik mijn mening herzien?


















Dit beeld dus niet meer


Ik heb mij tijdens de meest recente discussies over het uitschakelen van ons staatshoofd in de kabinetsformatie altijd zeer kritisch betoond. Belangrijkste argumenten, die ook anderen voortdurend aanhaalden, waren de onafhankelijke positie van het staatshoofd (“boven de partijen”), de waarborg van objectiviteit in het coalitieproces enzovoorts enzovoorts. 

Daarentegen heb ik het altijd heel normaal gevonden dat in Engeland de regeringsvorming een volstrekte aangelegenheid is van het electoraat, respectievelijk het parlement. Immers, de meerderheid volgt vanzelf uit de verkiezingsuitslag. Maar dit argument snijdt inmiddels geen hout. Ook in Engeland is nu langs dezelfde weg een coalitieregering tot stand gekomen. Dus zonder enigerlei interventie van Buckingham Palace. Geen haan die daar kraaide.

De argumenten voor het uitschakelen van de majesteit in Nederland heb ik overigens nooit willen wegstrepen. Niets in ons staatsrecht verplicht ertoe. De rol van de koningin was sinds jaar en dag een kwestie van gewoontevorming. Coalities maken was immers een hele kunst. Maar ook onder de spelregels van die gewoonte werd deze toch hoofdzakelijk werd beoefend door personen die (weliswaar via de majesteit) ten minste het vertrouwen hadden van de meerderheid van het parlement. Voor de uitkomst van de formatie moest uiteindelijk ook aan het parlement verantwoording worden afgelegd, in casu door het aldus benoemde kabinet, dus waarom dan niet een direct proces?

De rommelige gang van zaken tijdens de kabinetsformatie in 2010 legde echter een kwetsbaarheid van het staatshoofd bloot waaraan zij (in dit geval) in redelijkheid niet behoort te worden blootgesteld. Dat dit vooral lag aan het optreden van har adviseurs werd makkelijk vergeten, maar desondanks was die persoonlijke kwetsbaarheid in de ogen van het publiek een feit.

De nieuwe kabinetsformatie is pas net begonnen, met een geheel ander electoraal resultaat dan in 2010, en er kan nog van alles mislopen. Toch bekruipt mij het besef dat deze gang van zaken veel scherper afbakent waar de concrete verantwoordelijkheden liggen. Tegelijkertijd groeit juist daardoor de objectiviteit en onschendbaarheid van de koningin. Ongetwijfeld laat zij zich in de nieuwe procedure grondig informeren en onderhoudt zij nauw contact met haar adviseurs maar in essentie blijft alles op z’n plaats. Dat geldt ook voor de vice-president van de Raad van State, die in mijn ogen terecht op de achtergrond blijft en niet ook nog eens informateur gaat spelen. Zo hoort het ook, eigenlijk.

Ik ben dus wel om, hoe het proces verder moge lopen. De majesteit blijft de majesteit en de politici zijn verantwoordelijk. De druk op zorgvuldigheid en openbare verantwoording ligt onomwonden bij hen. Dat de kiezer een handje heeft geholpen bij het scheppen van een duidelijke uitgangs-positie herinnert ons er ten slotte ook voor de toekomst aan dat het land de regering krijgt die het verdient.

2 opmerkingen:

  1. In 1994 was het ook zo dat de meerderheid vanzelf volgde uit de uitslag. Toch ontstond er destijds een patstelling die op bijzondere wijze door de koningin doorbroken werd. Hier terug te zien in een oude, maar interessante aflevering van "Andere tijden."

    http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2002-2003/De-formatie-van-Paars-1-een-heidens-karwei.html

    Genoemd ingrijpen is te zien na ongeveer 20 minuten in deze aflevering.

    Overigens is de greep van de overheid op de Nederlandse burger alarmerend. Als het om autoritarisme gaat, dan verbaas ik me altijd weer over de verontwaardiging over de "bemoeienis van Brussel" of de rol van de koningin. Wat dat betreft is er in de directe of indirecte invloed op het persoonlijke leven anno nu qua grootte m.i. de volgende volgorde te zien: financiële markt-overheid-Brussel-?-koningin.
    Wat niet wil zeggen dat ik nu direct oneens ben met de mening hier. Maar ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de tip. De uitzending laat zien hoe sterk de situatie van nu afwijkt van de situatie in 1994. Volkomen spiegelbeeld.

    Het onderstreept nog eens dat een VVD-PvdA combinatie in deze tijd niet kan worden opgevat als een variant op Paars.

    BeantwoordenVerwijderen