zaterdag 8 oktober 2011

Nu heb ik eindelijk een boerka gezien




Ik dacht dat het mij nooit zou overkomen. De drukte over boerka’s heb ik altijd gezien als een sterke overdrijving. Waarom iets bij wet gaan verbieden dat toch al niet of nauwelijks voorkomt. Ik kende het verschijnsel alleen van plaatjes.

Maar nu zag ik een boerka op de openbare straat (*). De gedaante stond bij een tramhalte, met daarnaast een man. Daaruit leidde ik af dat onder het zwarte gordijn vermoedelijk een vrouw verborgen was. Ik kon niet nalaten er bij het voorbijgaan een flink aantal seconden naar te staren. Mijn wenkbrauwen fronsten.

De aanblik liet mij niet los. Dat zou mij ook zijn overkomen als ik midden in de zomer Sinterklaas was tegengekomen. Aan de geheel verborgen gestalte van een vrouw kleeft een maatschappelijk debat. De communis opinio in ons land is dat het niet past. De man die op deze manier zijn vrouw meevoert op de openbare straat is een onderdrukker. Daarom moest ik wel fronsen, omdat dit is wat wij vinden en dat behoren wij ook te laten zien. Deze algemene norm drong zich op in mijn gezicht, terwijl ik ook had kunnen lachen.

Echt storend kan ik het niet vinden, dat wil zeggen: zo lang ik niet al die gedachten er bij heb, die dwingende bezitsdrang, de ongelijkheid, de verborgen zieligheid van die vrouw. Zo hoef ik niet te denken, ook al was de aanblik verre van vrolijk.

Gezegd wordt dat wij de binnenkomst van dit soort fremdkorper moeten beschouwen als een verrijking. Dat gaat mij echt te ver. De man en die vrouw (het zal toch een vrouw zijn geweest) stonden daar geheel in zichzelf verzonken. Klederdrachten kunnen uitnodigend, ja zelfs feestelijk zijn, maar het beeld bij die tramhalte was van een volkomen stilte, ja zelfs van pure grimmigheid.

Terug naar de publieke discussie die erop uit is dit te verbieden. Ik heb daarover al vaker mijn twijfels geuit. We praten hier niet over een muggenplaag. Mijn gevoel is dat wij de gestalte onder het donkere gewaad – lees: die vrouw – eerder nog kwetsbaarder maken. Het gaat niet om haar. Het gaat om hem.

Ik wil wel horen wat die mannen er zelf over te zeggen hebben en niet enkel de herhaalde publieke afkeuring. En als er een wettelijk verbod komt, laten we dan ook denken aan de agent die straks dat varkentje moet wassen.

(*) Een medeblogger wijst mij erop dat de afbeelding geen boerka is maar een niqaab. Zo leer je nog eens wat. Dit was ook wat ik feitelijk op straat zag. De term boerka gebruik ik desondanks om beide drachten aan te duiden.

5 opmerkingen:

  1. ik denk dat de vrouwen waar het hier in nederland om gaat er zelf voor kiezen,

    die grimmigheid, zo voelt het voor mij ook
    als het dan zo nodig moet, waarom dan geen vrolijk kleurtje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zagen er laatst twee, afdeling neurologie van het Slotervaart ziekenhuis. Zes keer in Rabat geweest, daar heb ik er maar één gezien.
    Geen zin nu in flauwiteiten over geblondeerde minderwaardigheid complexen etc. Ik ergerde mij dood, maar daar is nog niet eerder een wet om gemaakt, mijn gevoelens. Het is spelen op de vrouw, om het effectbejag. De mensen die opeens nu voor homo´s en vrouwenrechten opkomen taalden daar niet om voor ze er status en geld aan konden verdienen, voor ze uit hun partij getrapt werden. Ik hoop op wijsheid voor de agent(e)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op de foto staat een niqaab. Zie hier een burqa, waarbij de ogen achter gaas zitten:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerka_(islam)

    Zelf heb ik hier in de stad 2x een niqaab gezien en nog geen burqa. 1 zwarte niqaab zoals op de foto. Daaronder zat een jonge vrouw, die uitstekend Nederlands spreekt en goed weet wat ze wil. Ik kwam haar een paar keer in een supermarkt tegen zonder man. Heb ook geen idee of ze een man heeft.

    De andere, een paarse niqaab, heb ik 1x gezien. De persoon die er in zat was 2 meter. Ik denk dus niet dat het een vrouw was en dat deze figuur gewoon Nederlandse voorouders heeft. Het is natuurlijk handige kledij om je anoniem in te verplaatsen en ik heb begrepen dat homo's dit soms toepassen. Deze gedaante voldeed daar aan en ook hier geen begeleider.

    Zelf zou ik de dame in de winkel weigeren om de reden van onherkebaarheid. Daar is een gewone wet voor die ook het dragen van een integraalhelm op dergelijke plaatsen verbied. Maar de winkel deed er niet moeilijk over, ze kennen haar waarschijnlijk goed.

    Die 'onderdrukking' is me hier dus nog niet opgevallen. Kan me voorstellen dat ie bestaat, maar ook zonder burqa of niqaab. Je moet je dan ook afvragen of het verbieden van dergelijke kledij er niet voor gaat zorgen dat deze vrouwen van hun man dus helemaal niet meer buiten mogen komen. Ik denk dat die kans erg groot is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Theo
    Als je midden in de zomer sinterklaas denkt tegen te komen dan is dat waarschijnlijk niet sinterklaas maar de heer Ratzinger die een dagje uit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Theo en reacties,

    Ik moet erg lachen om de opmerkingen die hier geplaatst worden en tegelijkertijd ben ik stom verbaasd. Ik ben zelf een met-trots-dragende-bedekte vrouw. Inderdaad, ik draag de niqaab en ik ben dus volledig bedekt. Ik voel me vrijer dan ooit. Hoe mooi is het om je Schepper te aanbidden op deze manier, immers leef ik niet voor dit tijdelijke leven, maar streef ik naar het paradijs.

    Onderdrukt, zielig, geen Eigen mening, dit zijn allemaal voor oordelen die jullie aangepraat zijn. Ik heb eerder medelijden. Jullie zien mij en hebben een oordeel klaar, zonder 1 woord te hebben gesproken.

    Ik ben een trotse gelovig vrouw en ik ben meer feminist dan jullie allemaal. Ik doe wat ik wil, zonder dat mijn man, vader of wie dan ook mij tot iets dwingt. Zeer triest dat jullie mij direct in een hokje stoppen. Wie onderdrukt mij hier? dat zijn niet mijn vader, mijn man of wie dan ook, maar dat zijn de gene die mijn vrijheid proberen af te pakken en mij zomaar even in een hokje douwen. Kom op! even wakker worden!

    BeantwoordenVerwijderen